INTERSPORT: pozycja na rynku i plany rozwoju

Czy wielkopowierzchniowe sportowe sieci handlowe stanowią
zagrożenie dla mniejszych specjalistycznych sklepów outdoorowych? Wielu
właścicieli sklepów twierdzi, że nie, powołując się na większą specjalizację, dostępność
szerszej gamy produktów i bardziej profesjonalną obsługę klienta. Jednak patrząc
na rozwój sportowych gigantów, można mieć pewne wątpliwości.

Intersport logo

Grupa INTERSPORT jest największą na świecie organizacją
zajmującą się detaliczną sprzedażą artykułów sportowych. Spółka posiada 5000
salonów sportowych w 39 krajach. Ponad 80% dochodów spółki generowana jest w
Europie, co przekłada się na ponad 17% udział w rynku. W roku 2008 dochód firmy
wyniósł 2,4 mld €.

W Polsce sieć sprzedaży obejmuje 25 sklepów w 13 miastach na
terenie całego kraju: w Bydgoszczy,
Gdańsku, Gdyni, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Sosnowcu, Wrocławiu i Warszawie.
6 salonów uruchomionych zostało w 2008 roku. Łączna powierzchnia
sprzedaży to 28000m2. Powierzchnia przeciętnego salonu wynosi 886 do
2592m2.

Otwarty 4 marca 2009 roku nowy salon INTERSPORT w Galerii Handlowej Solaris w OpoluOtwarty 4 marca 2009 roku nowy salon INTERSPORT w Galerii Handlowej Solaris w Opolu

Ale na tym nie koniec. Strategia rozwoju spółki na najbliższe
2 lata zakłada otwieranie 2-3 sklepów  rocznie. Nowe salony Intersport powstaną w
2009 roku w CHSolaris w Opolu, oraz w Galerii Jurajskiej w Częstochowie.
Punktem wyjścia do takiej strategii są statystyki wyraźnie pokazujące potencjał
rynku polskiego:

Niemcy: 80mln mieszkańców – 1500 salonów Inetrsport

Polska: 38mln mieszkańców – 25 salonów Intersport

Obywatel Europy Zachodniej na artykuły sportowe wydaje
średnio 5 razy więcej niż mieszkaniec Polski.

Potencjał ten wyraźnie uzależniony jest od dwóch czynników.
Pierwszym jest sytuacja materialna, a więc średnie dochody Polaków – te odbiegają
jeszcze mocno od średniej krajów zamożnych. Drugim – promocja i nastawienie na "zdrowy
styl życia". W ciągu ostatnich lat liczba osób rekreacyjnie uprawiających sporty
i traktujących je jako podstawową formę spędzania wolnego czasu wyraźnie wzrosła.
Coraz tłoczniej robi się na ścieżkach rowerowych, coraz więcej biegaczy spotkać
można w podmiejskich lasach, coraz więcej osób przedkłada wyprawy trekkingowe
nad hotel z basenem. Na tym właśnie opierają swój optymizm właściciele spółki
Intersport.

Optymizm potwierdzają dotychczasowe wyniki sprzedaży. W roku
2008 spółka zwiększyła sprzedaż o 27% w porównaniu do roku 2007, osiągając przychód w wysokości 188 689
tys. zł wobec 147 769 tys. zł w 2007 r.  Jej zysk wyniósł 642 tys zł netto.

Właścicieli spółki zapytaliśmy o to, jak postrzegają produkty
outdoorowe w polityce sprzedażowej firmy.

4outdoor: Jaki procent obrotów spółki generują produkty outdoorowe?

Intersport: Działalność
INTERSPORT charakteryzuje się znaczną sezonowością sprzedaży. W sezonie
jesienno-zimowym dominującą grupą asortymentu generującą sprzedaż jest
narciarstwo, zaś w sezonie wiosenno-letnim  asortyment outdoorowy. Według
naszych szacunków stanowił on około 20%  przychodów w 2008 roku.

Jak ważny jest to
segment w kontekście sprzedaży, marketingu i uwagi właścicieli spółki?

Jest to
bardzo istotny segment, ponieważ Spółka stara się ograniczyć czynnik
sezonowości sprzedaży właśnie przez wzmocnienie sprzedaży tego asortymentu w
okresie wiosenno-letnim. Dlatego też planuje specjalne kampanie marketingowe ze
swoimi partnerami handlowymi. W 2009 roku przymierzamy się do specjalnego
podkreślenia obchodów 25-lecia marki  McKINLEY, która znajduje się w
wyłącznej sprzedaży sieci INTERSPORT. Warto podkreślić, że zyskała miano najlepszej marki outdoorowej w Europie. Mieści się ona w średniej półce
cenowej.

Duże znaczenie asortymentu outdoorowego
w sieci salonów INTERSPORT mają również prywatne upodobania. Jeden z
Prezesów INTERSPORT Polska S.A. fascynuje się turystyką górską. Co więcej,  czynnie uczestniczył w wyprawach na
Kilimandżaro i Mount Blanc. Ponadto, co
roku organizuje wypady na Via Ferrata w Dolomitach. Jego czynny udział w tworzeniu polityki  asortymentowej gwarantuje,  że asortyment
outdorowy oferowany klientom w sieci INTERSPORT spełnia wszystkie europejskie
standardy.

Z roku na rok udział grupy outdooru w
ogólnej sprzedaży Spółki wzrasta.

Na
jakiego klienta nastawia się spółka, jeśli chodzi  produkty outodoorowe?

Nasza
oferta outdoorowa skierowana jest  do klienta średnio- i dobrze
zarabiającego, lubiącego spędzać wolny czas (zwłaszcza weekendy) oraz
urlopy blisko natury. Nie jest to oferta dla specjalisty;
raczej dla miłośników gór, amatorów – turystów. Mamy w
swoich salonach stosunkowo mało specjalistycznych
produktów outdoorowych.

 


 

Czy zatem sklepy wielkopowierzchniowe ze swym ekspansywnym
nastawieniem i dużymi budżetami stanowią zagrożenie dla sklepów
specjalistycznych?

Według Marcina Felińczaka, Dyrektora Sprzedaży sieci specjalistycznych sklepów
Skalniak, nie:

Sklepy wielkopowierzchniowe mają zdolność przyciągania wielu przypadkowych
klientów, którzy z outdoorem nie mieli do tej pory do czynienia. Jeżeli taki
klient da się przekonać do tego typu produktu, to potem szukając rzeczy lepszej
lub fachowej porady z pewnością trafi do sklepu specjalistycznego. Podsumowując
– dla nas im więcej takich sklepów tym lepiej. czytaj cały artykuł 

Prawdopodobnie prawda leży po środku,
a właściciele salonów Intersport nie tak chętnie oddawać będą swoich klientów.
Jednak bez wątpienia na powiększającym się rynku miejsce znajdzie się i dla
jednych i dla drugich.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0