Blisko 40 milionów osób w Niemczech aktywnie wędruje – tak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie Niemieckiego Towarzystwa Turystyki Pieszej (German Hiking Association). Niewątpliwie, rezultaty tych badań są interesujące także dla wystawców na targach OutDoor we Friedrichshafen.
Badania zatytułowane: Turystyka piesza: Rynek z świetlaną przyszłością (Hiking: A Market with a Bright Future), dotyczyły przede wszystkim aspektu ekonomicznego turystyki pieszej w Niemczech; brano pod uwagę zarówno tych, którzy maszerują okazjonalnie, jak i tych będących zapalonymi wędrowcami. Raport został przygotowany na zlecenie Niemieckiego Towarzystwa Turystyki Pieszej i nadzorowany przez Europejski Instytut Turystyki na Uniwersytecie w Trewirze. Dzięki badaniom po raz pierwszy uzyskano wiarygodne dane na temat tej formy rekreacji w Niemczech.
Na potrzeby raportu przeprowadzono wywiady z 7,500 osobami, z czego 56% respondentów zakwalifikowało siebie jako aktywnych turystów pieszych. Ekstrapolując wyniki badań na całość społeczeństwa niemieckiego, można założyć, że aż 39,8 milionów Niemców wędruje regularnie. – To oznacza, że turystyka piesza jest ulubioną outdoorową aktywnością Niemców – mówi dr Hans-Ulrich Rauchfuss, przewodniczący Niemieckiego Towarzystwa Turystyki Pieszej.
Jak zauważają autorzy raportu – na popularności zyskują także aktywności górskie, co widać chociażby na coraz większej liczbie członków Niemieckiego Towarzystwa Alpejskiego (German Alpine Association, DAV). – W ciągu ostatnich kliku dekad, liczba naszych członków stale się zwiększa. W 2009 roku zarejestrowaliśmy największy wzrost w historii naszego stowarzyszenia – o około 37 tys. osób, co stanowi wzrost rzędu 4,57% – mówi Thomas Bucher, kierownik biura prasowego DAV.
Zazwyczaj nie ma wyraźniej granicy między poszczególnymi dyscyplinami turystyki pieszej, górską turystyką kwalifikowaną a wspinaczką górską. Jedna rzecz jest jednak oczywista – Aktywności outdoorowe stają się dominującymi w dzisiejszym społeczeństwie – mówi Klaus Hellmann, prezes firmy Messe Friedrichshafen, która już od 1994 roku gości topowych producentów branży outdoorowej na tragach OutDoor.
Według badań Niemieckiego Towarzystwa Turystyki Pieszej najpopularniejszym elementem wyposażenia wśród tych, którzy maszerują są: kurtki (92%), następnie plecaki (80%), turystyczne buty (72%), śpiwory (62%) i mapy (58%). Bez względu na zakupiony produkt, kluczowym kryterium jest tu właściwa kombinacja jakości i funkcjonalności.
Popularność turystyki pieszej jest oczywiście także brana pod uwagę przez producentów i wystawców na targach OutDoor. Część z nich przyjedzie z produktami przeznaczonymi niemal wyłącznie dla tych, którzy uwielbiają wędrówki. Jednym z nich jest na przykład marka Deuter, która we Friedrichshafen zaprezentuje swoje innowacyjne produkty na nadchodzący sezon. – Osoby uprawiające turystykę pieszą są zdecydowanie największą grupą docelową dla naszej marki. To zaś oznacza, że plecaki przeznaczone dla nich stanowią największą część naszej kolekcji – mówi Bernd Kullmann, dyrektor generalny marki Deuter.
Nieco inną perspektywę ma Salewa. – Nasza grupa docelowa obejmuje zarówno turystów weekendowych, jak też zapalonych wspinaczy. Jako multi-specjaliści, z jednego źródła oferujemy produkty dla różnych rodzajów aktywności outdoorowych. Klienci wybierają z naszej kolekcji sprzęt dostosowany do terenu oraz do swoich osobistych preferencji – mówi Stefan Rosenkranz, dyrektor generalny Salewa Sportgeräte GmbH.
Producenci sprzętu outdoorowego zdają sobie sprawę z ogromnego potencjału jaki tkwi w turystyce pieszej. Atrakcyjność tej branży pokazują także wyniki analizowanych tu badań – zapaleni wędrowcy wydają średnio 92 euro rocznie na sprzęt. Na podstawie tego, badacze doszli do wniosku, że wartość rocznego obrotu sektora turystyki pieszej w perspektywie całego społeczeństwa niemieckiego wynosi 3,7 miliarda euro. Kwota ta nie zawiera wydatków ponoszonych przez resztę część populacji na pozostały sprzęt outdoorowy.
Na tegorocznych targach OutDoor spodziewanych jest 847 wystawców z 39 krajów. Z pewnością można założyć, że większość wystawowego asortymentu będzie przeznaczona dla osób, które uwielbiają maszerować. Poznamy więc najnowsze trendy i nowości produktowe, które w przyszłości nadadzą kształt rynkowi turystyki pieszej. Więcej informacji o targach OutDoor 2010 we Friedrichshafen na stronie: www.outdoor-show.com
KOMENTARZE