W styczniu, po bardzo dobrej końcówce ubiegłego roku, na rynek outdoorowy spadł zimny przysznic. Sprzedawcy odnotowali nagłe załamanie sprzedaży.
Nasz barometr ma już prawie 2 lata. Idea badania rynku spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem branży, a do barometru dołączają kolejne sklepy. Miło nam w tym miesiącu powitać sklepy: Pietros z Wrocławia, Weld Turystyka & Góry z Dąbrowy Górniczej oraz MAMMUT – Sklep Firmowy z Katowic.
Ale wracając do koniunktury na rynku. Niestety początek roku nie był dobry dla outdoorowych sprzedawców. Choć według GUS sprzedaż detaliczna w styczniu wzrosła o 5,8% w porównaniu z analogicznym okresem 2010 roku, a miesiąc do miesiąca spadła o 28,6%, to jednak sklepy outdoorowe odnotowały ponad 13% spadek sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku. Należy pamiętać, ze punktem odniesienia dla sklepów był świetny styczeń 2010.
Zapewne część „odpowiedzialności” za słabe wynik ponosi pogoda. Tegoroczny styczeń był w Polsce ciepły. W całym kraju temperatura była wyższa od normy wieloletniej (o ok. 1-2 stopnie). Styczeń był w Polsce zarówno suchy, jak i mokry. Na południu, zachodzie, północy i północnym wschodzie kraju było dość sucho. Miejscami spadło 75 procent normy wieloletniej deszczu lub śniegu. W północno-środkowej, wschodniej i południowo-wschodniej części kraju z kolei spadło przeważnie o 25 procent więcej wody niż normalnie powinno. Najbardziej mokro było miejscami na Mazowszu, Lubelszczyźnie i Podkarpaciu, gdzie spadło o połowę więcej deszczu i śniegu niż wynosi norma wieloletnia.
Nasz barometr obejmuje wyniki sprzedaży z 17 sklepów:
- Active. Góry, turystyka, wspinaczka (Gliwice)
- Alpin Sklep (Warszawa)
- Cerro Torre (Katowice)
- E-Pamir.pl (Kraków)
- ERGO (Częstochowa)
- MAMMUT – Sklep Firmowy (Katowice)
- Sherpa (Warszawa)
- Pietros (Wrocław)
- sieć Skalnik (4 sklepy, Wrocław)
- Sklep Turysty (Łódź)
- Trawers (2 sklepy, Łódź)
- Trekker Sport (Poznań)
- Weld Turystyka & Góry (Dąbrowa Górnicza)
KOMENTARZE