O podsumowanie minionego roku poprosiliśmy menadżerów, właścicieli i przedstawicieli firm z naszej branży. Obok komentarzy dystrybutorów, reprezentantów zagranicznych firm, znajdziecie również polskich producentów oraz detalistów. Podsumowanie wypada pozytywnie – wszyscy zanotowali wzrosty. To oczywiście cieszy, warto jednak zwrócić uwagę na różną ocenę czynników zewnętrznych, które, poza warunkami atmosferycznymi, kształtowały otoczenie biznesu outdoorowego. Zapraszając do lektury, wypada nam życzyć równie udanego, lub nawet lepszego 2019 roku. Zapowiada on się bowiem ciekawie, choć wielu ekonomistów prognozuje spowolnienie i spadek koniunktury. Miejmy nadzieję, że nie dotkną one naszej branży – wszak wzrosty są jej immanentnym składnikiem…
Oto podsumowanie Jakuba Rymowicza, Sales Manager Fenix Outdoor. Grupa Fenix ma w swoim portfolio takie marki jak: Fjällräven, Hanwag, Primus, Brunton, Royal Robins.
Jak oceniasz pod kątem biznesowym rok 2018? Jakie czynniki zewnętrzne były dla Waszej firmy najważniejsze?
To był dobry rok. Mimo licznych zawirowań biznesowych i pogodowych marki z grupy Fenix umocniły swoją pozycję. Aura nie zawsze pomagała w sprzedaży, jednak modele całoroczne obroniły się znakomicie. Kolejnym czynnikiem zewnętrznym, który znacząco wpłynął na sprzedaż, jest z pewnością zarządzanie finansami niektórych partnerów biznesowych. Braki w płynności finansowej, celowe lub nie, opóźnienia w płatnościach, powodowały brak dostępu do centralnych stanów magazynowych, a co za tym idzie – brak możliwości realizacji zamówień bieżących od klienta końcowego. Czyli mogło być nawet lepiej.
Osobnym aspektem jest polityka cenowa i powiązana z nią marża, jaką osiągają polskie sklepy. Cieszę się z faktu, że przedstawiciele sklepów są otwarci na wiedzę. Rosnąca liczba odwiedzających targi ISPO i Outdoor Show oraz Ispo Academy pokazuje, że nie chcemy zostawać w tyle za naszymi kolegami z innych państw. Również nasze wewnętrzne szkolenia dla sprzedawców, prowadzone lokalnie oraz w Szwecji i w Niemczech, cieszyły się dużym zainteresowaniem.
Jakie były Wasze najważniejsze działania w 2018 roku?
Stabilne wsparcie w kwestii marketingu, PR, rozwoju sieci sprzedaży, jakie zapewniamy naszym partnerom biznesowym, przełożyło się na zaufanie i rozwój współpracy z największymi odbiorcami. Indywidualnie ustalane działania promocyjne dały dobre efekty w postacie poprawy rozpoznawalności marek z grupy Fenix. W 2018 roku kontynuowaliśmy naszą współpracę z agencją Snow PR, w zakresie obsługi PR-owej i częściowo marketingowej. Dwie konferencje prasowe połączone z pokazami mody w Warszawie, udział w festiwalu Getaway w Poznaniu, stała współpraca z Mateuszem Waligórą – to tylko niektóre z działań.
Również pierwsze w Polsce stoisko firmowe marki Fjällräven, które otworzyliśmy pod koniec 2017 roku, we współpracy z Trekker Sport z Poznania, pozytywnie wpłynęło na rozwój marki i możliwość lepszej pracy z klientem. Wracając do naszego największego ambasadora, Mateusza Waligóry, jego zakończone sukcesem przejście pustyni Gobi i medialne zamieszanie z tym związane z pewnością wpłynęły na rozpoznawalność marek, które były oficjalnymi partnerami projektu.
Jaki był wynik finansowy firmy?
W 2018 roku odnotowaliśmy stabilny, dwucyfrowy wzrost sprzedaży naszych produktów. Najważniejsi partnerzy rosną razem z nami, co sprawia, że nie dążymy do rozszerzania sieci sprzedaży za wszelką cenę.
Najważniejsze plany na rok 2019?
Często powtarzam, że stawiamy na ewolucję, a nie rewolucję. Dlatego będziemy kontynuować sprawdzone działania. Przedłużyliśmy nasz kontrakt z agencją Snow PR, to dzięki nim nasze marki pojawiają się w bardzo wielu miejscach, a dziennikarze są świetnie wprowadzeni w filozofię zrównoważonego rozwoju, która przyświeca wszystkim działaniom szwedzkiej grupy Fenix. W nadchodzącym roku planujemy również kontynuację współpracy z Mateuszem Waligórą. Doceniliśmy potencjał nowej imprezy na outdoorowej mapie Polski, a mianowicie pilotażowej edycji Festiwalu Getaway, dlatego włączamy się w organizację Getaway 2019 w jeszcze większym zakresie.
Poza klasycznymi konferencjami prasowymi i pokazami mody w stolicy, planujemy zaprosić dziennikarzy do testowania naszych produktów w pięknym górskim klimacie Beskidów oraz zaproponować polskiej grupie klientów udział w trekkingu Fjällräven Classic 2019. Nie zapominamy o edukacji sprzedawców, dlatego już kolejna grupa naszych partnerów wyjedzie do ośrodka szkoleniowego marki Fjällräven w Sztokholmie.
Natomiast specjaliści od obuwia zwiedzą fabrykę marki Hanwag i przetestują nasze buty na skalnych szlakach Alp Bawarskich. W naszym portfolio pojawi się nowa marka, amerykański Royal Robbins, nowy nabytek grupy Fenix. Ta marka, kojarzona z szeroko rozumianymi podróżami, wystartuje w Polsce na wiosnę 2020, a pierwsze prezentacje rozpoczniemy od czerwca 2019.
KOMENTARZE