Wraz z rozpoczęciem nowego roku przedstawiamy sprzedażowe podsumowanie minionych 12 miesięcy. Barometr wskazuje, że rok 2018 – podobnie jak 2017 i 2016 – był dla sklepów z naszej branży udany. Sprzedażowe podsumowanie roku uzupełnia komentarz Włodzimierza Borka.
Miniony rok pod względem sprzedaży można uznać za udany. Każdego miesiąca obserwowaliśmy wzrosty w stosunku do analogicznych miesięcy 2017 r. Co prawda w przypadku 5 miesięcy (styczeń, czerwiec, lipiec, sierpień i listopad) były one bardzo niewielkie, w grudniu osiągnęły również umiarkowany wynik 4,89 proc., ogólna średnia wzrostu wyniosła 5,7 proc./miesiąc. Porównując ten wynik z poprzednimi latami, możemy zauważyć, że dynamika wzrostu sprzedaży nieco spadła. Może oznaczać to, że rynek się stabilizuje, nasyca, a ilość nowych klientów naszej branży przyrasta coraz wolniej, lub, że część nowych klientów zaspokaja swoje potrzeby gdzie indziej (np. w sieciach sportowych zamiast w sklepach górskich, specjalistycznych). Niemniej 2018 to kolejny rok zakończony na plusie – miejmy nadzieję, że, pomimo delikatnego ochłodzenia koniunktury, trend widoczny w ostatnich latach będzie trwał nadal.
O dodatkowy komentarz dotyczący oceny sprzedaży i działań w 2018 roku poprosiliśmy Włodzimierza Borka – Bomar, Alpin Sklep, Warszawa:
Dla Alpin-Sklepu to był kolejny dobry rok. Zarówno pod względem wzrostu obrotów, jak i innych nie mniej ważnych parametrów. Mam tu na myśli wzrost średniej marży sklepu do poziomu ponad 35 proc., a co za tym idzie wzrost rentowności do poziomu ponad 8 proc. (co, jak się popatrzy w raporty roczne konkurencji, jest ewenementem w naszej branży). Dzięki temu wzrosły również wynagrodzenia naszych pracowników, których średnia za 2018 rok osiągnęła kwotę ponad 4600 zł brutto. To wszystko udało nam się osiągnąć dzięki przemyślanej strategii w konstruowaniu oferty dopasowanej do potrzeb naszych klientów oraz konsekwentnej polityce polegającej z jednej strony na nie wchodzeniu w wojny cenowe z konkurencją, a z drugiej strony na dbałości o dobro klientów, czego wyrazem są bardzo dobre opinie o naszym sklepie zarówno stacjonarnym na Google i Facebooku, jak również internetowym na Opineo.pl i na Ceneo.pl. Ponadto stale coś zmieniamy w sklepie stacjonarnym poprzez tzw. pełzającą modernizację. Po wcześniejszych rewolucjach sklepowych zainicjowanych przez ISPO Academy, dzięki którym zmodernizowaliśmy wnętrze sklepu, w zeszłym roku udało nam się przeprowadzić remont i modernizację wejścia. Reasumując, to wszystko, co napisałem powyżej, plus nasza 20-letnia historia składają się na to, że od wielu lat jesteśmy liderem na warszawskim rynku outdoorowym i stałe umacniamy się na tej pozycji przy jednoczesnym rozwijaniu e-comerce jako drugiego ważnego kanału sprzedaży.
***
W naszym barometrze prezentowane są wyniki sprzedaży z topowych sklepów outdoorowych w Polsce:
- 8a.pl (Gliwice)
- Alpin Sklep (Warszawa)
- AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
- E-Pamir.pl (Kraków)
- Mammut (Kraków)
- Salewa (Warszawa, Outlet)
- sieć Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
- sieć The North Face (10 sklepów)
- TrekkerSport (Poznań)
- Woda Góry Las (Poznań)
- Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)
KOMENTARZE
8% rentowności to chyba faktycznie ewenement.
Czas nauczyć się czytać raporty roczne konkurencji 🙂
4600 brutto to jakieś 3200 netto. Serio za tyle koś chce pracować w sklepie w Warszawie?