Zmiany na rynku outdooru są wyraźnie widoczne w ostatnich latach. W specjalnym wywiadzie dla ISPO menadżerzy i dyrektorzy wybitnych firm przedstawiają swoje opinie na temat kierunków rozwoju branży outdoor.
W ciągu ostatnich kilku lat sektor outdooru rozrósł się znacznie. Do obecnych od dawna działów, takich jak turystyka, turystyka górska oraz alpejska, wspinaczka czy camping, dołączyło wiele zupełnie nowych dziedzin. Możemy tu wyszczególnić outdoor miejski, lifestyle, athleisure oraz kierunek łączenia w produkcji rozwiązań etycznych i ekologicznych czyli zrównoważoną modę. Nowe trendy oznaczają również nowe relacje pomiędzy klientem, a marką. Jak w dzisiejszych czasach zmieniają się grupy docelowych klientów, ich oczekiwania i preferencje, oraz co oznacza to dla przyszłych planów produkcyjnych i kolekcji produktów w naszej branży – na te, i inne, pytania odpowiadają dla ISPO.com specjaliści/praktycy – głównodowodzący największych producentów w branży.
Löffler: Klienci poszukują wszechstronności
CEO w Löffler, Otto Leodolter, uważa że oczekiwania klientów zmieniały się stopniowo, krok po kroku:
Nasz typowy klient poszukuje wysoce zaawansowanych i lekkich ubrań do uprawiania swojego sportu. Jego oczekiwania są bardzo wysokie, a produkt musi być wszechstronny aby sprostać dzisiejszym aktywnościom – coraz bardziej różnorodnym, ale też łączącym nieraz wiele dyscyplin.
Lowa: Modele codziennego użytku z outdoorową estetyką
Alexander Nicolai, dyrektor działu Design & Development w Lowa, tak komentuje aktualną sytuację:
Kiedyś nasze buty kupowali głównie alpiniści i turyści. Dzisiaj nasz asortyment obejmuje dużo więcej dyscyplin. Wiele mode butów spełnia różnorodne funkcje. Ponadto outdoor to dzisiaj trend, który sprawia, że ludzie chętnie ubierają dzisiaj na co dzień ubrania czy buty o outdoorowej estetyce.
Jack Wolfskin: Outdoor lecz nowoczesny
Naczelnym dyrektorem Jack Wolfskin jest Melody Harris-Jensbach, która objęła tą funkcję w 2014 roku i wprowadziła do firmy nowoczesnego ducha. Melody uważa, że bardzo istotne jest to aby odzież outdoorowa prezentowała się dobrze i nowocześnie, a wizerunek marki był kreowany nie tylko w specjalistycznej prasie. Silne działania w social media, publikacje w Fit for Fun, Men’s Health czy Gala, to sposób na dotarcie do nowej grupy klientów.
Aby sklasyfikować odpowiednio swoich klientów Jack Wolfskin podzielił swoją kolekcję na 3 grupy. Active Outdoor – odzież techniczna i funkcjonalna, Everyday Outdoor – funkcjonalna odzież miejska oraz przydatna również w podróży, Outdoor Gym – odzież dla sportowców, którzy lubią trenować na świeżym powietrzu.
Deuter: Klienci oczekują sprawnej obsługi
CEO Martin Riebel również dostrzega rynek outdooru jako dynamicznie zmieniające się środowisko. Zwraa jednak uwagę na jeszcze inny aspekt zachodzących zmian:
Nasze produkty nadal dostępne są w sklepach specjalistycznych. Jednak obserwujemy coraz częściej jak duże znaczenie dla dzisiejszego klienta ma sprawna obsługa: zarówno w sklepie jak i w internecie. Każdy chce dzisiaj otrzymać pełne informacje o produkcie w formie elektronicznej, obejrzeć i przymierzyć produkt na żywo, w sklepie, a na koniec dokonać zakupu w miejscu, które akurat jest dla niego najbardziej wygodne.
Martin Riebel uważa, że szybka wymiana informacji oraz prędkość wysyłki zamówień są dzisiaj kluczem do sukcesu. Dodaje jednak:
W ostatecznym rozrachunku to produkt musi być dopasowany i wzbudzać pożądanie. To proste. I to nie zmieni się nigdy, niezależnie jak duże byłyby pozostałe zmiany.
Keen: Outdoor i lifestyle
Pomimo swojej stosunkowo krótkiej historii (firma powstała w 2003 roku) Keen również zauważył zmiany zachodzące w ostatnich latach.
Trzeba raz jeszcze, na nowo, zastanowić się nad potrzebami naszych klientów – mówi CEO Keen Casey Sheahan – Keen zmienił się z tradycyjnej marki outdoorowej, w markę która na pierwszym miejscu stawia outdoorowy styl życia. Interesuje nas to co robią nasi klienci, gdzie mieszkają, jak spędzają swój wolny czas i gdzie robią zakupy. To kompletnie inne spojrzenie na klienta. Keen postrzega klienta jako pełnego człowieka, a nie kategorię.
ISPO konkluduje:
Marki outdoorowe myślą teraz prawdopodobnie więcej niż kiedykolwiek – o swojej pozycji, o docelowych grupach klientów oraz o swoim wizerunku rynkowym. Nawet jeśli obierają różne drogi, to wszyscy są zgodni co do jednego: rynek outdoorowy staje się coraz bardziej wszechstronny. Obok doskonałych produktów dużo rolę odgrywają obecnie nowe kanały komunikacji z klientem oraz dalsze odkrywanie lub docieranie do nowych grup docelowych.
Całość artykułu wraz z pełnymi wypowiedziami specjalistów dostępna jest na stronie ISPO.
Michał Gurgul
źródło: ispo.com
KOMENTARZE