HomeNowości z rynkuEkologia / Zrównoważony rozwój

Icebug – pierwsza pozytywna dla klimatu marka obuwia outdoorowego

Wraz z rosnącą świadomością zagrożeń ekologicznych coraz więcej marek outdoorowych stara się zmniejszyć negatywny wpływ swojej produkcji na środowisko naturalne. Do tej pory najczęściej obserwujemy zmiany technologiczne w przemyśle tekstylnym, rzadziej – w produkcji obuwia. Skomplikowany proces produkcji sprawia, że markom trudno jest przestawić się na „zielone” tory w tej dziedzinie. Trudno – jak pokazuje Icebug – nie znaczy niemożliwie.

Icebug – pierwsza pozytywna dla klimatu marka obuwia outdoorowego (fot. Icebug)

Na europejskiej arenie marki skandynawskie wiodą prym w kwestiach działań ekologicznych i wdrażaniu procesów zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju. Szwedzki Icebug jest z pewnością jedną z marek, dążących do redukcji negatywnego wpływu na zdrowie naszej planety. Nie dziwi więc fakt, że zarząd firmy dołączył się do inicjatywy zapoczątkowanej przez Sekretariat UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change), projektu Climate Neutral Now mającego na celu zatrzymanie zmian klimatycznych.

Misja Icebug

Od kilku już lat właściciele marki kładą duży nacisk na redukcję emisji gazów cieplarnianych. W zeszłym roku ogłoszono, że Icebug zniweluje negatywny wpływ na zmiany klimatu do 2020 r. CEO Icebug David Ekelund podkreślał:

Kryzys klimatyczny nie będzie czekał aż staniemy się doskonali. Musimy działać już teraz.

David Ekelund (fot. Icebug)

David Ekelund wyjaśnia decyzję o dołączeniu marki Icebug to projektu Climate Neutral Now:

Zanurzyliśmy się w nieznane. Nie wiedzieliśmy jakie będą koszty, czy to będzie 20 centów czy 20 euro w przeliczeniu na buta. Po prostu czuliśmy, że musimy to zrobić. Na pewno pomogło nam to, że w przeciągu ostatnich lat kładliśmy duży nacisk na zrównoważony rozwój. Jednak ostatecznie zostanie marką „pozytywną dla klimatu” okazało się prostsze niż myśleliśmy.

Icebug dokonał w ostatnim czasie ogromnego skoku technologicznego, który umożliwił osiągnięcie zamierzonych celów szybciej niż było to początkowo planowane. Ze złożonej deklaracji udało się wywiązać już w lutym tego roku: Icebug stał się firmą pozytywną dla klimatu.

Pozytywny dla klimatu – co to oznacza?

Proces produkcji obuwia angażuje wiele surowców, materiałów i środków chemicznych, których produkcja ma negatywny wpływ na środowisko. Jednym z podstawowych problemów jest emisja gazów cieplarnianych. Aby zostać „pozytywnym dla klimatu” firma musi postępować według wytycznych Climate Neutral Now:

  1. Mierz emisję gazów cieplarnianych podczas produkcji, transportu i procesów operacyjnych.
  2. Zredukuj emisję w możliwie największym stopniu.
  3. Corocznie rekompensuj emisje, której nie da się uniknąć poprzez metody zatwierdzone przez ONZ.

Największym wyzwaniem dla firmy Icebug okazał się być pomiar emisji gazów cieplarnianych podczas produkcji. Trudno jest pozyskać dokładne liczby, jednak według szacunków Icebug niweluje ponad 30% szkodliwych skutków emisji więcej, niż sam wytwarza. Działania firmy zostały uznane przez ONZ.

Niclas Svenningsen, kierownik ds. globalnych działań na rzecz klimatu ONZ Climate Change, komentuje działania na rzecz neutralizacji wpływu działalności człowieka na zmiany klimatu:

Musimy działać szybko, zmiany klimatyczne dotyczą nas wszystkich – całego społeczeństwa. Cieszymy się, że marka Icebug zajęła pozycję lidera we wdrażaniu agendy klimatycznej we własnych operacjach, a także, że wspiera projekty redukcji emisji gazów cieplarnianych na całym świecie. Dzięki takim działaniom – redukcji własnej emisji i udzieleniu wsparcia dla innych – możemy przyspieszyć ruch w kierunku osiągnięcia założeń Porozumienia Paryskiego – zostać globalnym społeczeństwem, którego wpływ na zmiany klimatu jest neutralny.

Niclas Svenningsen (fot. sustainableinnovationinsport.org)

Jedyna taka marka w branży obuwniczej

Dzisiaj Icebug jest jedynym producentem „pozytywnym dla klimatu” w kategorii butów outdoorowych, ale w przemyśle obuwniczym w ogóle. David Ekelund z Icebug zachęca inne firmy do podobnych działań i rzuca wyzwanie konkurencji:

Nie spoczniemy na laurach, przed nami nadal wiele pracy. Będziemy w dalszym ciągu redukować emisję. Wiemy też, że rekompensacja nie jest usprawiedliwieniem dla dotychczasowego modelu prowadzenia biznesu. Maksymalne i globalne efekty osiągniemy tylko jeśli będziemy działać wszyscy razem. Jeśli my możemy być „pozytywni dla klimatu”, to inne marki też mogą – jeśli tylko będą chciały. Dyskusja na temat klimatu skupiała się do tej pory na działaniach jednostek i polityków. Teraz nadszedł czas aby tę odpowiedzialność wzięły na siebie przedsiębiorstwa.

***

Icebug – pierwsza pozytywna dla klimatu marka obuwia outdoorowego (fot. Icebug)

Icebug – szwedzki producent obuwia dla pasjonatów outdooru. Marka produkuje buty odporne na elementy natury oraz trudne warunki jakim stawiają czoła miłośnicy różnych form aktywności na łonie natury. Założona w 2001 r. firma od początku swojej działalności stawia na jakość produktu i zrównoważony rozwój, zaspokajając w ten sposób nie tylko potrzeby swoich klientów związane z samym produktem, ale również ich oczekiwania co do ochrony środowiska naturalnego.

Icebug – pierwsza pozytywna dla klimatu marka obuwia outdoorowego (fot. Icebug)

Fakty – ślad węglowy Icebuga: 

Nie znamy dokładnej liczby emisji gazów cieplarnianych. Według naszych najlepszych przypuszczeń jest to 3637 ton gazów cieplarnianych w roku finansowym od 1 marca 2018 do 28 lutego 2019. Icebug rekompensuje dodatkowe 30%, aby być „pozytywnym dla klimatu”. Daje to łącznie 4775 ton CO2 na dzień 21 luty 2019 r. według United Nation Carbon Offset Platform.

Więcej informacji:

  • CEO Icebug David Ekelund: david.ekelund@icebug.se
  • Dystrybutor – Grzegorz Borkowski, Dobsom Polska: grzegorz@dobsom.pl

Artykuł sponsorowany na podstawie materiałów Icebug

O Icebug możecie przeczytać również w artykule: „Scandinavian Outdoor Group prezentuje – Volvo, Thule, Icebug, Seger i Ivanhoe”

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0