HomeRynek outdoorEkologia / Zrównoważony rozwój

Na targach Outdoor Retailer doceniono innowacje związane z ideą zrównoważonego rozwoju

Outdoor Retailer to najważniejsze i największe targi w Ameryce Północnej, wydarzenie przyciągające przedstawicieli wszystkich sektorów branży outdoor aż trzy razy do roku. Podczas ostatniej, zimowej edycji przyznano po raz pierwszy prestiżową nagrodę dla najbardziej innowacyjnych technologii (Innovation Awards). Wśród docenionych rozwiązań na szczególnej pozycji znalazły się produkty stworzone zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju.

Ceremonia wręczenia Innovation Awards podczas Outdoor Retailer (fot. Suston)

Głównym celem przynajmniej połowy docenionych innowacji było stworzenie bardziej przyjaznych dla środowiska wersji produktów popularnych i niezbędnych dla każdego entuzjasty outdooru. Wśród zwycięzców próżno jednak szukać produktów, które w dzisiejszych realiach znalazłyby miejsce na polskim rynku. Należy potraktować je jako ciekawostki, które wyprzedzają swój czas i wskazują trendy – kierunki w jakich rozwija się rynek. Oto kilka z nich.

Kurtka z zielonych butelek

Ze względu na bardziej skomplikowany proces barwienia, zielone butelki plastikowe trudniej jest poddać procesowi recyklingu. W związku z tym wiele z nich trafia na wysypiska śmieci. Firma GoLite zdecydowała się produkować kurtki przeciwwiatrowe wyłącznie z barwionych butelek, nie korzystając z dodatkowego procesu farbowania. W ten sposób nie tylko „niechciane” butelki nie trafiają na wysypiska, ale również proces produkcji pochłania o 80% mniej wody niż w przypadku odzieży farbowanej. Do produkcji jednej kurtki zużywa się 20 zielonych butelek.

Kurtka ReGreen Windshell marki GoLite (fot. Suston)

Okulary słoneczne z sieci rybackich

Producent okularów słonecznych, marka Costa przedstawiła na targach swoją nową kolekcję. Okulary wykonane są w całości z poddanych recyklingowi sieci rybackich, które są jednym z najgroźniejszych i najliczniejszych zanieczyszczeń w wodach mórz i oceanów. Produkcja okularów słonecznych z pewnością nie rozwiąże problemu, ale może go złagodzić oraz zwrócić uwagę na jego istnienie.

Kolekcja Untangled marki Costa (fot. Suston)

Kurtka z bizona

Mięso bizonów w Ameryce Północnej jest wykorzystywane w przemyśle spożywczym. Do tej pory, w trakcie procesów przetwórczych, wełna tego zwierzęcia pozostawała jedynie odpadem trafiającym do kosza. Firma United By Blue postanowiła wykorzystać ten nietypowy materiał. Z włókien wełny bizona w mieszance z pochodzącym z recyklingu poliestrem oraz polimerem powstała ocieplina, którą marka zastosowała w swojej nowej kurtce – Bison Puffer Jacket.

Bison Puffer Jacket marki United By Blue (fot. Suston)

PrimaLoft Bio

Nie jest zaskoczeniem, że nagrodę otrzymała również technologia opracowana i opatentowana przez markę PrimaLoft. O właściwościach tej pierwszej na świecie podlegającej biodegradacji ociepliny syntetycznej pisaliśmy szerzej tutaj.

Prace nad nowym materiałem trwały 4 lata (fot. PrimaLoft)

DPS Phantom 2.0 – wosk do nart bez wosku…

Dotychczasowe woski do nart naturalnie ścierają się w trakcie jazdy, a szkodliwe substancje zawarte w niektórych preparatach trafiają do wody i gleby. Firma DPS opracowała nowe rozwiązanie: permanentny środek, który przenika do ślizgu i zapewnia odpowiedni poślizg. Producent zapewnia, że formuła ta eliminuje niebezpieczeństwo zanieczyszczenia środowiska, a także jest zupełnie bezpieczna dla człowieka podczas jej aplikacji.

Phantom Permanent Waxless Glide marki DPS (fot. Suston)

Rakiety śnieżne z pianki EVA

Rakiety marki Crescent Moon nie posiadają żadnych zawiasów i ruchomych części, a wygodne przemieszczanie się w kopnym śniegu zapewnia odpowiednia elastyczność pianki EVA. Produkt po ukończonym cyklu swojej przydatności może zostać zwrócony do recyklingu.

Rakiety marki Crescent Moon (fot. Suston)

Słodka podeszwa

Firma Allbirds zapewnia, że podeszwa piankowa w ich butach jest pierwszą na świecie pianką EVA, która nie pozostawia śladu węglowego – do jej produkcji nie korzysta się z żadnych form czy pochodnych ropy naftowej. SweetFoam, bo tak nazywa się innowacyjna podeszwa marki, powstaje z pochodzącej z Brazylii trzciny cukrowej. Jej uprawa jest niewymagająca, a pozostałe procesy obróbki odbywają się w fabryce korzystającej z odnawialnych źródeł energii. Allbirds nie opatentował tej technologii licząc na to, że z rozwiązania skorzystają również inni producenci obuwia.

Buty marki Allbirds z podeszwą SweetFoam (fot. Suston)

Michał Gurgul
źródło: sustonmagazine.com

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0